zondag

Les crea groep 7


Ik ben begonnen met het vertellen van een verhaal over een kat genaamd Sneeuwbal. In het verhaal ging Sneeuwbal lekker buiten spelen in de sneeuw, totdat hij de hond van de buren tegenkwam. Sneeuwbal vond het wel grappig om de hond even te pesten. Zolang de hond aan de ketting lag, was er niets aan de hand. De hond werd boos en trok zó hard aan de ketting, dat deze losschoot. Sneeuwbal rende zo hard als hij kon weg en kon de hond maar nét afschudden. Alleen wist sneeuwbal toen niet meer waar hij was.
Het baasje van Sneeuwbal werd een beetje ongerust toen de kat niet ’s avonds thuiskwam en besloot op hem als vermist op te geven. En het baasje had aan mij gevraagd of ik hem wilde helpen om een opsporingsposter te maken, samen met de kinderen van groep 7.

Ik besprak met de kinderen wat er allemaal op een opsporingsposter moest staan en hoe deze vormgegeven moest worden. We kwamen tot de conclusie dat de poster wel goed moest opvallen, maar ook overzichtelijk moest blijven.
Ik had in het verhaal opzettelijk niet te veel aandacht besteed aan het uiterlijk van Sneeuwbal, zodat ik dat aan de verbeelding van de kinderen over kon laten.
Ik had de voor de kinderen een hoop stiften en gekleurd papier neergelegd, zodat ze het naar eigen inzicht konden gebruiken.
Voor de kinderen die klaar waren had ik een tweede opdracht verzonnen. Ze mochten het verhaal van Sneeuwbal zelf afmaken in stripvorm.

Ik merkte dat de kinderen tijdens het vertellen van het verhaal erg betrokken waren en dat ze het erg leuk vonden. Waar ik tegenaan liep, was dat ik voor mezelf niet goed had bedacht welke eisen ik wilde stellen aan het werk van de kinderen. Sommigen hadden met grijs potlood snel een poes getekend en namen aan dat ze daarmee klaar waren.
Ook merkte ik dat sommige kinderen het heel erg lastig vonden om met weinig aanknopingspunten aan de slag te gaan. Ik wilde veel aan de kinderen zelf overlaten, zodat ze er iets van zichzelf in konden laten zien, maar dat resulteerde in een groot aantal afgeraffelde tekeningen.

Voor de volgende keer zorg ik dat ik een duidelijk doel heb in mijn les en weet welke eisen ik wil stellen aan het werk dat gemaakt moet worden. Ik wil er nog steeds voor zorgen dat de kinderen hun eigen creativiteit kwijt kunnen in hun werk, maar zodanig dat ze wel echt iets moeten laten zien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten