Muziekles 30-11-11
Ik had besloten om voor mijn muziekles de les met de 'Sinterklaasrap' over te nemen. Het leek
me een erg leuke les om te geven en de sinterklaasviering was nog maar twee dagen van ons verwijderd.
Ik begon met een klein spelletje wat we op de Marnix een keer bij muziek hadden gedaan. Eerst stampen we 8 keer op de grond, dan slaan we 8 keer op onze knieën, daarna klappen we 8 keer in onze handen en vervolgens knippen we 8 keer in onze vingers. Dan beginnen we opnieuw, maar nu doen we alles 4 keer, dan 2 keer, dan 1 keer en tot slot roepen we met zijn allen: 'Snelkookpan!' Snelkookpan werd echter snel vervangen door 'Appelmoes'. Eerst telden we mee met onze handelingen, maar later probeerden we dat niet te doen. Ik merkte aan de kinderen dat ze dit wel even lastig vonden, maar ze hielden zich goed staande.
Vervolgens liet ik de kinderen een maat klappen en vroeg of ze dit aan wilden houden.
Zonder aankondiging begon ik zelf de sinterklaasrap te rappen.
De kinderen moesten natuurlijk een beetje lachen en vergaten even om de maat aan te houden. Toen ik ze daar aan herinnerde ging dat weer goed.
Toen ik de rap zelf een keer had gedaan, deed ik hem een keer met de kinderen samen. We hielden dezelfde maat aan als de vorige keer.
Toen we dit gedaan hadden, vroeg ik de kinderen te kijken naar de muzieknoten die boven de woorden staan. Ik vroeg ze welke noot volgens hen het kortste duurde. Meteen werd het goede antwoord gegeven: 'De noten die aan elkaar vast zitten!' 'Welke duurt daarna het kortst?' vroeg ik. Ook dat wisten ze meteen: 'De noten waarmee de rap begint.' Vanzelfsprekend duurden de overgebleven noten, de 'niet ingekleurde', het langst.
We deden de rap nog eens, maar nu hielden we niet de maat aan, maar klapten we met de noten mee. Dit hadden de kinderen goed door.
Vervolgens verdeelde ik de kinderen in 3 groepen. Groep 1 klapten op hun knieën bij de kwartnoten (waar de rap mee begon). Groep 2 klapten ik hun handen bij de achtste noten (die aan elkaar zitten) en groep 3stampte op de grond bij de halve noten (de 'niet-ingekleurde'). Dit vonden ze wel even lastig. Ik probeerde ze te begeleiden door met mijn vinger in de lucht met de noten mee te 'tikken' en de groep die iets moest doen aan te kijken. We hebben twee keer doorgedraaid zodat iedereen alle noten had gehad. Bij de laatste wissel probeerden we hetzelfde te doen zonder mee te rappen. Dit was wel erg lastig en ik merkte dat een aantal kinderen niet goed mee konden komen. Toen ik het wat vertraagde, ging het wat beter.
Voor de volgende keer kan ik heel wat verbeteren. Ik moet veel gestructureerder te werk gaan. De kinderen moeten het wel leuk hebben, maar ik wil wel dat ze allemaal op een goede manier meedoen met de les. Dat begint met de plaats waar iedereen zit, nu kozen ze zelf hun plaats, wat voor redelijk wat chaos zorgde. De kinderen zongen in de eerste instantie goed mee met het liedje, maar vonden het al snel grappig om expres vals te zingen. Hier moet ik de volgende keer veel strenger op zijn.
Hieronder zie je mijn lesvoorbereidings- en begeleidingsformulier.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9rNT30JXtz5FywZRCOmWFHlXZ0YCIBXA-birZxX6chpFCDQ2jVLOBAf2uLTKcyqK2UWHAaDk_r2cJP9m3eaR3Xcpjl-1v-WP-cvoCMQsjlTVpYam_fk6GNbgRh101MqtfEBnBeIxwy9A/s320/kunstdossier+002.jpg)
Zelfevaluatieformulieren
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEixq_kLOCx8J-8z_cRyPTu_KCF8rar0aM82OI67EgWdGf-6mipJXbTaUUmPi5KxpaH7ZiE98-trUmHNAPpbwJ7wPWwx3UhsFHQn0VW0Je9Lw6U22R5n7YjiO625Yk75stYGmgSPGQRf3cA/s320/muziek2.jpg)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten